Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2009.reismee.nl

de derde dag - bezoek aan de bibliotheek

Dinsdag 24 maart 2009

Bezoek aan de bibliotheek

De bibliotheek is momenteel gehuisvest in een tijdelijk gebouw en ze zijn druk bezig een nieuw onderkomen te vinden. Het liefst willen ze een nieuw gebouw , betaald door de stedenband of de gemeente Zoetermeer. Misschien is het verstandiger om eerst aandacht te schenken aan een goede collectie. Om te beginnen eens flink saneren , brandgevaarlijke vergeelde oude kranten, door hen trots archivio genoemd, weggooien. Verder heel veel oude vieze boeken afschrijven en de andere redelijke boeken aantrekkelijker presenteren en aanvullen met actuele titels. Het gebouw zou een stuk aangenamer worden met hier en daar een themahoek, nieuwe verfbeurt en zo mogelijk wat nieuwe meubels. Posters, folders, voorlichtingsmateriaal en een computer voor naslagdoeleinden is vrij gemakkelijk te realiseren.

Het personeel was erg vriendelijk, professionele kwaliteiten zijn tijdens zo´n kort bezoek niet goed te beoordelen, maar de wil was zeker aanwezig. Ze hebben volgens zeggen goede contacten met de scholen in de stad, leggen bezoeken af en ontvangen bezoekers 40 a 50 bezoekers per dag. De bibliotheek wordt gebruikt als studieruimte, omdat er in de huizen niet voldoende ruimte is om rustig te studeren. We troffen een man aan die economie studeerde en uit een vooroorlogs naslagwerk zijn informatie probeerde te halen. Zijn grootste wens was dan ook een nieuw naslagwerk te kunnen raadplegen. Wat zijn wij dan bevoorrecht met onze nieuwste boeken en digitale databanken!

De bibliotheek Zoetermeer had als geschenk een twintigtal nieuwe kinderboeken meegenomen. Deze werden dankbaar in ontvangst genomen. Bij een aantal boeken horen handpoppen om bij het voorlezen te gebruiken.

Onze handen jeuken om aan de slag te gaan, jammer dat we zaterdag al weer terug gaan.

Misschien iets voor vrijwilligers om een aantal weken hier flink aan de slag te gaan.

Christl en Angelique