Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2009.reismee.nl

de eerste dag

Vandaag stond in het teken van kennismaken en vooral veel speeches. En natuurlijk het ontvangst door de Nederlandse ambassadeur Lambert Grijns. In zijn praatje gaf hij een terugblik op de politieke situatie en het huidige systeem. En hoe belangrijk de bijdragen van de diverse partnergemeenten zijn. Dat laatste kwam de hele dag terug. Alle burgemeesters of waarnemend burgemeesters bedankten uitgebreid de Nederlandse delegatie onder leiding van Tineke Lodders. Ze memoreerden wat er al gedaan is, maar vooral wat er nog gedaan moet worden. En daar zit m net nou de kneep. Wat is de invloed van de burgemeesters op het functioneren van de NGO's? Kunnen ze vrij werken, wanneer wij scholen bouwen, kunnen dan ook de kinderen die het nodig hebben er naar toe? Worden niet alleen de kinderen van de eliten toegelaten. Dat gaan we morgen onderzoeken, want dan verlaten we Managua en gaan we naar Jinotega. Om 9.00 uur rijden we hier weg. Het geeft in elk geval de mogenlijkheid wat van het land te zien.

Jeroen Disco

Lambert Grijns

Als Ambassadeur zie ik veel Nederlandse delegaties langskomen, ook vanuit de Nederlandse gemeenten. Maar zelden was de groep zo groot als dit weekend. Wat een inzet en wat een enthousiasme! Ook bij de Nicaraguaanse partners die soms vanuit heel ver naar Managua zijn gekomen.
Stedenbanden: voor ons als ambassade een prachtig voorbeeld van direkte samenwerking tussen Nederlanders en Nicaraguanen. Over heel praktische onderwerpen, die er echt toe doen. Drinkwatervoorziening, afvalverwerking, het zijn de dagelijkse problemen voor miljoenen Nicaraguanen. Dat de mensen hier arm zijn, is wel bekend. Maar wat armoede in de praktijk betekent, is nog niet zo makkelijk te bevatten. Hoe voelt het om een dag lang geen drinkwater te hebben. Of een week lang? Of gewoon nooit, en afhankelijk te zijn van een vuile rivier?
Deze week biedt een mooie gelegenheid om over deze en andere vraagstukken van gedachten te wisselen. Tussen burgemeesters en raadsleden maar ook tussen vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, scholen, woningbouwverenigingen, bibliotheken: prachtig! Dat is een vorm van samenwerking die helpt en die hier echt gewaardeerd wordt. Lastige onderwerpen worden daarbij niet uit de weg gegaan. Maar uiteindelijk, bij een glas rum blijken de overeenkomsten groter dan de verschillen; ik wens jullie heel veel succes!

Joke Ligterink

Goed om van afstand mee te kunnen lezen met jullie wel en wee. Ik doe bij deze de speciale groeten aan Christl Mulder, met een pootje van Mara.

brenda

Ik begrijp uit het verhaal van Bert dat de vlucht meeviel. Gelukkig maar! De speeches zullen niet ophouden na de eerste dag. Waarschijnlijk zullen jullie nog wel een keertje met de hand op de borst het Wilhelmus gaan zingen..Heel veel succes bij alle besprekingen en bezoeken! Ik ben ontzettend benieuwd in hoeverre Cuculmeca onze bijdrage heeft kunnen omzetten in nuttige materialen en faciliteiten voor de leerlingen van Instituut Sandino, San Benjamin en Louis Valencia. Is de replica van de Zoetermeerse molen in het centrum van Jinotega al af? Groeten van Brenda Koerts