Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2009.reismee.nl

Gearriveerd na een lange, vermoeiende maar toch voorspoedig verlopen reis

Aan allen,

Op zondagmorgen 22 maart 2009 zit ik heerlijk in het zonnetje in de lobby van het hotel Best Western Las Mercedas het eerste verslag te typen. Het was gisteren een lange en vermoeiende dag. We zijn uiteindelijk zo'n 22 uur onderweg geweest. Maar feitelijk zijn we geen echte hindernissen tegen gekomen. We hadden netjes van tevoren online ingecheckt maar daar hadden ze nog nooit van gehoord. Dus moest het opnieuw. We hadden netjes vragenlijsten op internet ingevuld om Amerika in de komen maar ook daar werd niet aangedaan. Dus moesten we in het vliegtuig als nog de papieren met de hand invoeren. Leve de ICT ! In Houston viel de controle uiteindelijk wel mee. Er moesten afdrukken gemaakt worden van beide handen en de duim. Bij Marik bleek de rechter hand niet te bestaan terwijl zowel de man van de douane als Marik toch duidelijk zagen dat hij z'n rechterhand erop legde. Toen nog een irisscan en vervolgens werd alle handbagage en wijzelf nog eens uitgebreid gescand. We hadden erger verwacht. De tussenstop in Houston was vrij lang zo'n vijf uur. Maar goed we hebben ons wel aardig vermaakt. En toen nog het laatste stuk van Houston naar Managua. Toch nog zo'n drie uurvliegen. Maar werden aardig onderhouden door een enthousiaste jeugdige crew. Om20.00 uurkwamen we zo'n beetje aan. Buiten stond de organisatie van de landelijke stedenbandorganisatie al op ons te wachten. De bagage werd opgehaald met een kleine vrachtauto en wij konden naar het hotel lopen (zo'n 250 meter). Wat al wel opviel is dat er door kleine jongens en meisjes bij de uitgang van het vliegveld al uitgebreid werd gebedeld om geld. We werden opgewacht door wethouder Edo Haan, die een dag eerder was aangekomen en duidelijk al bijgekomen was van alle vermoeienissen. Daarna naar het hotel alwaar we nog aan konden schuiven aan een buffet. De meesten hadden niet echt honger meer omdat we door Continental Airlines goed van eten en drinken waren voorzien. Nog even wat drinken en vervolgens al snel naar bed. Prima geslapen en de voorzieningen in het hotel zijn verder prima in orde. Vandaag wacht ons een meer officieel programma. Aan het eind van (onze) dag zullen we daarvan verslag doen. Nu eerst maar eens eten om 08.00 uur en dat is betrekkelijk laat voor Nicaraguaanse maatstaven. Vanmorgen heerlijk door de tuin van het hotel gelopen om mooie natuurfoto's te maken van vogels en planten. Anderen kozen ervoor om al vroeg te gaan zwemmen.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven

pauline

Goed om te lezen dat alles tot nu toe voorspoedig verloopt. Het thuisfront is jaloers!

marjon van kan

Alle reisgezellen een hele goede, interessante en niet al te hete reis toegewenst en een extra groet (lees kus) voor Gerard! Ik zal jullie belevenissen inderdaad ook met een tikje jaloezie lezen.
Marjon

Up-date

Beste Achterblijvers,

Hoewel het prachtig mooi weer is zitten we zoals verwacht vaak binnen te overleggen. Programma's en financien worden doorgenomen. Vandaag diplomatieke uitwisseling gehad. Bij navolging lange presentatie met vertegenwoordigers van alle steden. Om 06.00uur lokale tijd zijn alle Zoetermeerders al te vinden in het zwembad of zijn ze foto's aan het schieten van mooie vogels. rond 07.30uur beginnen al de eerste overleggen. Vandaag was aandoenlijk hoe de Nicaraquanen ons toespraken. Gelukkig moet Jeroen Disco deze nuttige maar wel wat saaie dag verslaan. Wij wensen hem succes daarbij. Als Jeroen met het verslag bezig is zitten wij lekker te eten. De sfeer is vriendelijk en goed. Morgen volgt overigens wederom een lange reis/werkdag.

Groetjes en sterkte

Werner Kasten
Peggy-Ann Clarck

frans kortebein

Niet alleen het thuisfront is jaloers. Ook vriend Frans deelt deze emotie want Zachtjes tikt de regen op mijn zolderraam,maar in Nicaragua doen ze daar niet aan.

frans