Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2009.reismee.nl

Stedelijk College: Jinotega na(ast) Nitra

Stedelijk College; Jinotega na(ast) Nitra

In maart 2009 zullen twee vertegenwoordigers van de directie van het Stedelijk College een bezoek brengen aan Jinotega. Vijftien jaar geleden deed zich een zelfde situatie voor; twee vertegenwoordigers brachten een oriënterend bezoek aan Nitra.

Als uitvloeisel van het bezoek aan Nitra zijn warme en stevige banden ontstaan tussen het Stedelijk College en diverse instellingen in Nitra. Al 15 jaar lang bezoeken leerlingen en begeleidende leerkrachten de stichting Charitas die gevestigd is in een voormalig kloostercomplex alwaar allerlei werkzaamheden worden verricht t.b.v. de renovatie en het onderhoud van het klooster en een verderop in Nitra gesitueerd Hospice. Met een agrarische school in Nitra is een uitwisselingsproject ontstaan voor leerlingen waarbij regelmatig leerlingen uit Slowakije Zoetermeer bezoeken en leerlingen van onze school te gast zijn in Nitra. In de loop van jaren zijn door deze projecten meer dan 450 VMBO-leerlingen uit Zoetermeer door tussenkomst van het Stedelijk College in staat gesteld de partnerstad in het voormalige Oostblok te bezoeken en er zijn vele blijvende contacten uit voortgekomen.

Bij het komende bezoek aan Jinotega is het de bedoeling dat er zodanige contacten worden gelegd dat er tussen het Stedelijk College en scholen of andere instellingen in Jinotega een vergelijkbare band wordt opgebouwd als met organisaties in Nitra.

Tot nu toe is er incidenteel contact geweest tussen het Stedelijk College en Jinotega; we hebben de locoburgemeester met zijn gevolg onze school getoond, waarbij hij zeer geïnteresseerd was in hoe wij de relatie tussen ICT en onderwijs vormgaven. We hebben een delegatie Jinotegerianen meerdere dagen in huis gehad die o.a. een werkbezoek brachten aan Solingen in Duitsland en vorig jaar hebben we deelgenomen aan een videoconferentie waarbij leerlingen van diverse scholen in Jinotega ervaringen uitwisselden met onze leerlingen, dit alles met medewerking van onze collega Johan Smit, docent Techniek, die een groot aantal jaren in Zuid-Amerika heeft gewoond en daardoor de Spaanse taal zeer goed beheerst.

We zijn ons er als Stedelijk College van bewust dat we in Jinotega een geheel andere situatie aantreffen dan in Nitra of in Zoetermeer maar mede daarom vinden we het van het grootste belang als school een bijdrage te kunnen leveren aan de verbetering van de educatie in Jinotega en omstreken en de Zoetermeerse jeugd hierbij te betrekken.

We houden u op de hoogte.

Ton de Bruyn

Adjunct-directeur van het Stedelijk College