Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2009.reismee.nl

Bibliotheek Zoetermeer maakt deel uit van het campagneteam

Bibliotheek Zoetermeer maakt deel uit van het campagneteam.

Primair onderwijs

In 2008 zijn onze inspanningen erop gericht geweest om de campagne (middels het logo/beeld) bij kinderen zichtbaar te maken. Voor de jongste doelgroep zijn vingerversjes en vingerpopjes rond het vogeltje ontwikkeld en verspreid b.v. tijdens de Nationale Voorleesdagen, onder ca. 50 peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, en tijdens de kinderboekenweek onder ca. 100 kleutergroepen van ca. 50 basisscholen

Voor middenbouw en bovenbouwgroepen van het primair onderwijs hebben we, in aansluiting op landelijk ontwikkelde leskisten een bouwplaat annex spaarpot van een schoolgebouw uit Nicaragua laten maken. Deze kan worden gebruikt ter ondersteuning van/als lokkertje bij campagnes op basisscholen.

Voortgezet onderwijs

Om de lijn door te trekken naar het voortgezet onderwijs gaat de bibliotheek, in het kader van een groot cultureel project (Verzin Zoetermeer) een leesbevorderingsprogramma ( Alle kinderen naar school) uitzetten.

We hebben al ervaring met een soortgelijk project, in het kader van 1000 jaar Zoetermeer, waarbij we een jongerenroman hebben laten schrijven, die vervolgens als uitgangspunt is gebruikt voor allerlei workshops, lezingen, schrijversbezoeken, lesmateriaal, filmvoorstellingen en zelfs een musical voor en door jongeren, opgevoerd in het Buytenpark voor 2000 jongeren.

Nu gebruiken we dit model als concept voor het nieuwe project. Uitgangspunt is een nieuw te schrijven jongerenroman die zich afspeelt in Nicaragua, met als thema millenniumdoel 2: alle kinderen naar school.

We hebben de schrijfster Ineke Holtwijk benaderd, en zijn met haar in onderhandeling over een te schrijven roman.

Samenwerking met lokale partners

Bij alle activiteiten werken we nauw samen met lokale partners, kunstenaars, DAPA en Greg & Baud. Zo mogelijk sluiten we aan bij wijkactiviteiten, al dan niet in de nieuw te ontwikkelen wijkateliers.

Onze ideeën zijn in aanvulling op activiteiten die door het Stadsmuseum in ditzelfde kader worden ontwikkeld in de periode van mei tot en met september 2009.

Op deze zeer uiteenlopende manieren willen we voortborduren op de samenwerkingsprojecten die we de afgelopen acht jaar hebben ontwikkeld met en voor de Zoetermeerse VO-scholen en andere culturele en educatieve instellingen.

Gezien de omvang van een dergelijk project en de afhankelijkheid van externe financiering denken we aan een voorzichtige start in het schooljaar 2009 - 2010. In de laatste periode van het Fonds Cultuur Participatie kan het project een meer definitieve vorm krijgen.

Wat willen we doen in Jinotega?

Oriënteren

We willen ons oriënteren op de situatie op de scholen en in de bibliotheek. We willen een beter beeld krijgen op het leven van de mensen daar.

Hoe ervaren kinderen het nu om wel/niet naar school te mogen/kunnen? Hoe is de situatie daar? Welke informatie zou in ieder geval in een roman naar voren moeten komen?

Wat doen kinderen daar in hun vrije tijd? Hoe gaan ze om met hun vrienden, hoe spelen ze? Waar en wanneer? Wat is de rol binnen hun familie. Wat doen ze op school en in de bibliotheek? Zijn er mogelijkheden om contact te krijgen en te onderhouden?

Is er behoefte aan een Spaanse vertaling van de roman?

Vastleggen

We willen op beeld vastleggen wat we zien en horen, en materiaal verzamelen dat geschikt is voor leskisten en tentoonstellingen.

Voor een ander project binnen Verzin Zoetermeer zijn we op zoek naar bakerrijmpjes en wiegeliedjes uit allerlei culturen. Graag willen we in dit kader ook zingende moeders met hun baby filmen.

Uitwisselen van ervaring

Natuurlijk is deze reis ook bij uitstek geschikt om te horen wat anderen in Zoetermeer willen gaan doen. Kennis en ervaring uitwisselen en waar mogelijk aansluiten is voor ons erg belangrijk.

Zoetermeer, 9 maart 2009

Christl Mulder en Gertruud Kemna