Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2009.reismee.nl

Het Alfrink College en ..... Jinotega (Nicaragua)

Het Alfrink College en.......Jinotega (Nicaragua)

Traditiegetrouw, maar natuurlijk vooral omdat we met zijn allen heel goed beseffen dat we het hier vreselijk goed hebben, daar waar op andere plekken in de wereld mensen het vreselijk moeilijk hebben, is er ieder jaar een 'Alfrink Goede Doelen Aktie'

Vorig jaar, hebben de leerlingen van het Alfrink College bijgedragen aan de school die de Verkaarts in Kwale (Kenia) aan het bouwen waren en die inmiddels is voltooid.

Dit jaar gaan we samen met de gemeente Zoetermeer er voor zorgen dat straks in 2015 alle kinderen in Jinotega naar school kunnen gaan.

Waarom hebben we voor dit doel gekozen?

Je moet aller eerst weten dat Zoetermeer een zogenaamde stedenband met Jinotega heeft. Dat wil zeggen dat onze gemeente zich op een bijzondere wijze met die stad in Nicaragua verbonden heeft en dus die stad ook extra helpen wil.

Verder moet je weten dat Zoetermeer de zogenaamde millenniumdoelen onderschrijft en dat één van die doelen is: Basis onderwijs voor alle kinderen.

Je begrijpt het al wij gaan dit jaar de gemeente helpen dat mooie doel in 2015 te verwezenlijken. Overigens doen ook de andere scholen voor voortgezet onderwijs in Zoetermeer mee aan dit project.

Concreet betekent dat, dat er de komende maanden een aantal activiteiten in het teken van dit goede doel zullen staan.

We hebben inmiddels de lichtjesavond van 16 december gehad. Het is een traditie op het Alfrink om kerst met zijn allen sfeervol te vieren. Op 16 december j.l. hebben ruim 1100 leerlingen, ouders, broertjes, zusjes kerst met ons gevierd. De opbrengst van die avond is geheel voor Jinotega.

Op 8 en 9 april a.s. zijn er twee themavieringen. Door middel van die zogenaamde themavieringen willen we onze identiteit benadrukken. We willen leerlingen wat meegeven en doen dat met veel beeld, toneel en muziek. Het thema van de komende themavieringen is ; 'Geef hulp een gezicht'

De themavieringen zijn tevens het startpunt voor de grote goede doelenactie van dit jaar. Door middel van een sponsorloop en een enveloppe actie hopen wij veel geld op te halen voor het onderwijs in Jinotega.

Op 25 en 26 mei zullen wij de themavieringen nogmaals opvoeren voor belangstellenden van buitenaf in het kader van het museumproject voor Jinotega.

Daarvoor is iedereen welkom.

Het symbool van de actie is deNicaraguaanse vogel. Het is inmiddels en vertrouwd beeld op het Alfrink College.