Nicaragua-reis-Stedenband-Jinotega-Zoetermeer-2009.reismee.nl

Logistieke uitdaging

Aan allen,

Afgezien van het feit dat we onze eigen koffer en handbagage mee moeten nemen zijn er nog een aantal uitdagingen te overwinnen.

a. Door Stichting Ecoware worden om niet 10 laptops ter beschikking gesteld (van 2.5 kg elk) en in een draagtas. Het is de bedoeling dat ieder die als handbagage meeneemt. Het is nagevraagd en dat mag. Er wordt nog onderzocht of er een zogenaamd ontwikkelingshulp stempel op komt zodat schenking zondermeer duidelijk is.

b. Door SIZO wordt een zogenaamde OLPC (One laptop pro child) beschikbaar gesteld voor een van de scholen (beter bekend als de zogenaamde 100 dollar laptops). In een eerder stadium is er al een meegegeven aan de Nicaraguanen die in november 2008 op bezoek waren in Zoetermeer. Betrekkelijk klein. In de links komt een afbeelding en nadere informatie te staan over deze OLPC.

c. Er moeten 7 films worden meegenomen van het Erasmus College met daarbij de Spaanse vertalingen. Betrekkelijk klein

d. Er moet materiaal worden meegenomen voor waarschijnlijk twee kleine vitrines (dependances van de onderwijstentoonstelling in het Stadsmuseum in Zoetermeer. Dat bestaat uit schoolmaterialen en uit materialen van de gemeente Zoetermeer zelf. Waarschijnlijk ter grootte van de inhoud van 1 koffer.

e. Wordt op dit moment ook gewerkt aan een lijst met schoolspullen en materialen die in relatie staan met het onderwijs in Jinotega. Deze lijst is in een eerder stadium tijdens de videoconferentie in november 2009 toegelicht en recent nog aangepast vanzelfsprekend in het Spaans.. Die worden in Jinotega verzameld door de scholen en Cucumeca. Die spullen moeten meegenomen worden naar Nederland. De omvang daarvan is nog even niet te overzien maar vooralsnog zal dat om de inhoud van 2 tot 3 koffers gaan. Dat zijn we dus op dit moment nog aan het onderzoeken.

f. Niet in de laatste plaats wordt er door IBM een zogenaamde Kidsmart computer in het Spaans om niet ter beschikking gesteld ter waarde va een bedrag van 2000 euro. Alleen het transport zal voor onze rekening zijn. Dat bestaat uit drie vrij grote dozen. In de linkenlijst komt een link te staan met een afbeelding en meer informatie over deze Kidsmart computer die geschikt is voor de laagste groepen van het basisonderwijs. Op maandag 16 maart 2009 hebben we moeten vaststellen dat het toch niet gaat lukken om de Spaanse Kidsmart in Jinotega te krijgen. De Nederlandse ambassade in Nicaragua was inmiddels al gemobiliseerd en bereid om te helpen. Er waren in aanleg al drie brieven een van B&W, een van de ambassade en een van de school in het Spaans beschikbaar maar vanmorgen werd duidelijk dat de kosten van transport van de Kidsmart via Continental Airlines meer dan 1400 euro zouden gaanbedragen. Dat is bijna de waarde van de Kidsmart. Helaas heb we deze actie dus moeten cancellen.

a. en b.zullen door wethouder Edo Haan aan de scholen geschonken worden.

g. Tenslotte krijgen we van De Waag Society een foto-apparaat mee waarmee in Jinotega en Zoetermeer foto's bewerkt kunnen worden. Een heel bijzonder project City Ragas dat al heeft gedraaid in India en Nederland. Ook daarover komt in de linkenlijst meer informatie. We zijn op dit moment aan het kijken hoe we dit project vorm kunnen geven maar dan vanzelfsprekend tussen Zoetermeer en Jinotega. Betrekkelijk klein van omvang.

h. Voor interviews met leerlingen van de twee scholen aldaar ten behoeve van een film van het Alfrink College zal professionele set microfoons en opname apparatuur worden meegenomen. Klein van omvang.

Al met al een 'luxe' logistieke uitdaging die we met z'n allen moeten zien op te lossen. Hopelijk lukt het om alles mee te nemen.

Prettige bijkomstigheid is dat we twee koffers van elk 23 kilo mogen meenemen op de heenweg als op de terugweg omdat we over Amerika (Houston) vliegen. Dat schept wat lucht.

Met vriendelijke groet,

Bert Boshoven